Meer laadpunten voor elektrische vrachtwagens dankzij subsidie

Met behulp van subsidie worden 54 nieuwe laadpleinen voor elektrische vrachtwagens gerealiseerd. In 2024 stelde de overheid hiervoor middelen beschikbaar via de SPULA (Subsidieregeling Publieke Laadinfrastructuur Zwaar Vervoer). Op deze nieuwe locaties komen in totaal 271 laadpalen, die toegankelijk zijn voor alle ondernemers met elektrische vrachtwagens.
Alle 271 laadpalen zijn DC-snelladers, waarvan er 251 vallen in de zware vermogensgroep, meldt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Deze kunnen 350 kilowatt of meer laden. De overige twintig laadpalen laden met 200 tot 350 kilowatt. Op 33 locaties kom ook een stationaire batterij bij de laadstations. Dit gebeurt eveneens met steun van de SPULA. Deze batterijen slaan energie op voor gebruik bij het laden en verlichten zo de druk op het elektriciteitsnet. Bovendien kunnen vrachtwagens hierdoor sneller laden.
Volgens de RVO helpen deze laadpleinen transportbedrijven om over te stappen op elektrische wagens. “Dat maakt het zware vervoer schoner voor het milieu. Deze overstap is nodig om de klimaatdoelen te halen die zijn vastgesteld.”
SPULA 2025
Ook voor 2025 is er weer SPULA-subsidie beschikbaar. Sinds 13 mei 2025 kunnen ondernemers een aanvraag indienen, wat tot nu toe negen bedrijven hebben gedaan. Zij vragen samen om 2,3 miljoen euro. In totaal is er 15 miljoen euro beschikbaar. Tot 19 december 2025 is het voor bedrijven die publieke laadpleinen willen bouwen nog mogelijk om een aanvraag in te dienen.
Lees ook:




