Nieuw certificaatsysteem maakt thuisladen financieel aantrekkelijk

Sinds dit jaar kunnen elektrische rijders met een eigen laadpaal thuis geld verdienen met elke geladen kilowattuur. Voorheen was er een systeem voor terugbetaling dat alleen gericht was op commerciële exploitanten van laadinfrastructuur. Nu kunnen – dankzij de introductie van zogenaamde ERE-certificaten – ook particulieren hun voordeel doen met het systeem.
De afgelopen periode is intensief gewerkt aan de totstandkoming van het nieuwe ERE-systeem, dat onder andere grote laadexploitanten in staat stelt de gereduceerde emissies te vermarkten. Nieuw in het systeem is dat ook particuliere thuisladers kunnen deelnemen, legt de Nederlandse Vereniging Duurzame Energie (NVDE) uit. De vereniging heeft zich actief ingezet voor dit nieuwe systeem en is blij met dit resultaat: “De energietransitie speelt zich immers op meerdere plekken af: op zowel openbare laadinfrastructuur (straten, snelwegen en bedrijventerreinen) als ook op duizenden opritten in Nederland.”
In het nieuwe systeem kunnen particulieren hun thuis geladen stroom registreren en omzetten in verhandelbare certificaten. De opbrengst van de certificaten komt terecht bij de eigenaar van de laadpaal. Het ‘terugverdiende’ bedrag kan volgens de NVDE oplopen tot honderden euro’s per jaar.
Logische stap
Het nieuwe systeem is geen subsidie zoals bijvoorbeeld de korting op accijns, maar een marktmechanisme dat ingezet wordt om aan bestaande Europese verplichtingen te voldoen. De NVDE: “Partijen die fossiele brandstoffen leveren moeten verduurzamen. Wie aantoonbaar duurzame kilometers mogelijk maakt, creëert waarde. Dat die waarde nu bij bedrijven én bij particuliere laadpaalbezitters terechtkomt, vindt de NVDE een logische stap en helpt de verduurzaming van mobiliteit.”
Waar het vorige systeem vooral gericht was op het stimuleren van hernieuwbare brandstoffen, verschuift het ERE-systeem de focus naar aantoonbare CO₂-reductie in de gehele vervoersketen. “Het systeem creëert een markt waarin vermeden uitstoot verhandelbare waarde krijgt. Daarmee wordt verduurzaming in mobiliteit minder een beleidsambitie en meer een economisch mechanisme”, aldus de NVDE.
Lees ook:




