Deze twee bekende BP-snelwegstations met Albert Heijn to go worden in juni OK

Catom vernieuwt in de maand juni twee grote BP-snelwegstations naar de eigen formule OK. Het betreft BP De Poel aan de snelweg A30 bij Ede en BP Elsgeest aan de A44 bij Oegstgeest. Beide tanklocaties hebben een roerige geschiedenis achter de rug met vele verbouwingen en uiteenlopende shopformules.
Op maandag 22 juni start Catom met de vernieuwing van BP De Poel aan de A30 tussen Ede en Barneveld. Het tankstation toont zich al sinds 2003, toen de snelweg werd aangelegd, in de kleuren van BP. Tijdens de in september 2018 door het Rijksvastgoedbedrijf gehouden huurrechtenveiling had het Britse olieconcern ruim 8,8 miljoen euro over om de tanklocatie ook de daaropvolgende vijftien jaar te mogen exploiteren. Minder dan acht jaar later is hier met de overname door Catom een vroegtijdig einde aan gekomen.
Ook bij BP Elsgeest aan de A44 bij Oegstgeest start maandag 22 juni de verbouwing naar OK. Voor Elsgeest had BP tijdens de huurrechtenveiling van 2018 nóg meer geld over dan voor De Poel. Om het station de volgende vijftien jaar te kunnen exploiteren, legde de oliereus liefst 12,5 miljoen euro op tafel. Tijdens dezelfde huurrechtenveiling werd alleen voor de locaties Bijleveld (ruim 24 miljoen euro door TotalEnergies) en De Andel (21,9 miljoen euro door Shell) méér betaald.
Roerige geschiedenis
Tanklocatie Elsgeest heeft een roerige geschiedenis achter de rug. Zo kreeg het tankstation in de kleuren van BP in oktober 2013 een van de eerste zes Marks & Spencer vestigingen van Nederland. Twee jaar later eindigde dit alweer toen na tegenvallende resultaten de stekker uit het project werd getrokken. Hierna werd er een Wild Bean Café gebouwd. Vervolgens opende er in januari 2022 een zogenaamde ‘extended’ Albert Heijn to go. Om de extra grote gemakswinkel te kunnen realiseren, werd het Wild Bean Café dat er zat gesloopt. Bij de komende omkleuring van De Poel en Elsgeest blijven de Albert Heijn to go vestigingen op de tanklocaties behouden.
Ruim tweehonderd
De aanstaande vernieuwing van de twee BP-snelweglocaties naar formule OK, is het gevolg van de overname per 1 december 2025 door Catom van alle Nederlandse mobiliteits-, convenience- en laadpaalactiviteiten van BP. Hierdoor worden er door Catom in Nederland op dit moment ruim tweehonderd BP-locaties omgebouwd naar OK. Dit aantal kan nog hoger worden wanneer zelfstandige tankstationondernemers die nu BP op de luifel en pompen hebben staan, besluiten over te stappen naar OK. Vestigingen van Albert Heijn to go die zich bij tankstations van BP bevinden, blijven bij de huidige vernieuwingsoperatie tenminste tot het einde van het jaar onveranderd.
Zowel tankstation De Poel als Elsgeest moet na vrijdag 3 juli de deuren openen in de nieuwe uitstraling van OK.
Lees ook:




